DC-laden met EVDC: sneller, slimmer en klaar voor V2X
Elektrische mobiliteit gaat verder dan “sneller laden”. Met EVDC evolueert de laadpaal naar een middel die niet alleen elektriciteit in de auto krijgt, maar ook elektricitieit uit de auto kan halen. Dat maakt bidirectioneel laden (V2H, V2B en V2X) voor het eerst echt toegankelijk. Waar klassieke AC-laders beperkt zijn door de onboard-omvormer van het voertuig, geeft EVDC gelijkstroom rechtstreeks door aan de batterij.
Resultaat: hogere vermogens, kortere laadtijden en de mogelijkheid om je auto als energiebron te gebruiken.
V2X: de auto als deel van je energieplan
Met EVDC kan je auto laden en ontladen. Tijdens dure uren kan je energie teruggeven aan je woning of bedrijf, en tijdens gratis of goedkope uren laad je opnieuw op. De wagen wordt een flexibele buffer die je energiekost drukt en je zelfverbruik verhoogt.
Dit werkt met een paar eenvoudige instellingen in de MySigEn-app: maximaal ontlaadvermogen, minimum batterijpercentage, tijdvensters en scenario’s.
Hoe de energiestromen werken
EVDC kiest automatisch de meest logische bron voor DC-laden:
zonne-energie
batterij
springt bij wanneer er onvoldoende zon is
netstroom
je bepaalt zelf hoeveel er maximaal uit het net mag komen, hoe ver de batterij mag ontladen en welk DC-vermogen je wil gebruiken. Zo vermijd je pieken, bescherm je je installatie en hou je je energiekosten laag

Ontladen (V2H/V2B) in de praktijk
Ontladen is eenvoudig te gebruiken. Je stelt het ontlaadvermogen in (bijvoorbeeld 2–3 kW) en kiest het minimum-SOC (State of Charge) waar de auto nooit onder mag zakken. Dit kan automatisch gebeuren tijdens dure uren of piekmomenten.
Voordelen:
- minder netafname tijdens dure momenten
- meer gebruik van eigen energie
- stabiliteit voor het gebouw
- extra buffer zonder bijkomende hardware
Sankey-diagram: inzicht in één oogopslag
De app toont een duidelijk overzicht van alle energiestromen: van links (zonnepanelen, batterij, net) naar rechts (EVDC-laden, gebouwconsumptie, batterij laden, export). Wanneer “Grid → Output” 0 kWh toont, betekent dit dat er netto geen energie naar het net ging over die periode.
Waarom EVDC anders is
De kracht zit in de combinatie van drie dingen:
- DC-laden voor snelle, efficiente en stabiele vermogens
- slimme energiekeuzes die altijd de goedkoopste of meest duurzame bron gebruiken
- bidirectioneel laden dat je auto actief inzet in je energiebeheer
Dit alles is volledig instelbaar en werkt samen met je zonnepanelen, thuisbatterij en je bestaande energiemanagement.
Installatie:
EVDC wordt geplaatst door een gecertificeerde installateur.
De DC-unit wordt geplaatst tussen de omvormer en batterij waardoor installatie heel simpel wordt. De laadkabel kan losgekoppeld worden van de laadpaal. Hierdoor is er maar een heel klein gaatje nodig om de kabel door de wand of muur te krijgen. De basisinstellingen worden ter plaatse geconfigureerd, en
de gebruiker beheert daarna alles via de app.
Wat je zelf kunt instellen:
In de app stel je eenvoudig in:
- DC-vermogen
- netlimiet
- batterij-ontlaadlimiet
- laad- of ontlaadscenario’s
- prioriteiten van energiebronnen

Geteste voertuigen
De dc lader is geschikt voor alle auto's met ccs2-connector. De ontlaadcapaciteiten zijn autospecifiek.
Bijkomende geslaagde tests worden steeds geüpdate hier op de website en kan je ook persoonlijk aanvragen bij ons.
Hieronder vindt u de uitgebreide lijst met geteste voertuigen:
|
Tesla |
S Raven [2019-6] S P90D (New battery & BMS) [2015] Model 3 [2019] Model Y Performance [2024] Model Y Dual LR (NMC) [2022] Model Y SR (LFP) [2023] Model Y |
|
Polestar |
4 [2025] |
|
Volvo |
C40 XC40 [2022] EX30 |
|
MG |
Marvel R Electric [2022] |
|
BYD |
Atto |
|
Xpeng |
G6 [2024] |
BMW | iX xDrive40 [2025] |
Fisker | Ocean [2023] |
Audi | A6 E-tron [2025] Q4 [2024] |
BMW | i3S [2019] |
Hyundai | Ioniq 5 |
Citroën | eJumpy [2021] |
Skoda | Enyaq 80x [2023] |
Porsche | Taycan |
SAIC MAXUS | e Deliver 9 |
KIA | EV6 |
Volkswagen | ID.5 |